KISKO-teema 2/3 ”From Good to Best”

Tammerkosken Nuorkauppakamari hakee 2021 Kansallista Vaalikokousta Tampereelle ja toteutuessaan kokouksen sisältö tulee tukemaan jäsenten kasvua ja kehitystä niin johtamisessa kuin työelämätietojen ja -taitojen parissa. Kokousvieraat voivat itse valita raiteet, joiden kautta johtajuusteemaa lähestyy keynoten, workshopin ja koulutusten muodossa. Raiteet ovat Lead Your Business, From Good to Best ja Sustainable Success. Lue alustusta tarkemmin blogisarjamme ensimmäisestä osasta.

From Good to Best
From Good to Best

Kisko-teema 2/3 “From Good to Best”

Oletko kettu vai siili?

Mikäli vallitseva taloustilanne ympärillämme olisi hyvä, voisi olla mahdollista onnistua työuralla olemalla ”good enough”.

Valitettavasti emme kuitenkaan tällä hetkellä elä taloustilanteessa, jossa ”riittävän hyvä” enää välttämättä on tarpeeksi.

Ehkä olet tämän jo huomannutkin ja myös pysähtynyt miettimään sitä mikä sitten erottaa huipulle päässeet ihmiset muista? Tietysti onnenpotkut, syntyminen oikeaan perheeseen tai kova duuni voivat auttaa tässä onnistumisessa.

Mutta on kuitenkin olemassa polku meille kaikille, joka ei vaadi kultalusikkaa, superihmisen taitoja tai synnynnäistä  lahjakkuutta aloittaessamme muutosmatkamme hyvästä parhaaksi.

KISKO-kokouksen toinen esiteltävä teema on ”From good to best”, jonka mukaisesti tulemme tarjoamaan kokousvieraillemme tanakat raiteet kohti oman parhauden tavoittelua, inspiroivien ja motivoituneiden tekijöiden tarinoilla heidän matkansa alkupisteestä tähän päivään. Palataanpa tämän julkaisun otsikon aiheeseen. Saatat tällä hetkellä pohtia, että miten kettu ja siili tähän kaikkeen liittyy?

Yli 2 500 vuotta sitten kreikkalainen runoilija Archilochus kirjoitti: ”kettu tietää paljon asioita, siili vain yhden ison asian”.

Tämä lausahdus on kulkenut mukana aina nykypäivään asti analysoitaessa sitä mikä saa osan ihmisistä muuttumaan” hyvistä parhaiksi”.

Eläinkunnassa ketulla on viekkautensa turvin erilaisia ratkaisumalleja erilaisiin tilanteisiin, kun siilillä taas on yksi superpuolustus kaikkeen, eli vaaran uhatessa pöllähdys palloksi ja piikit esiin. Ihmisiin käännettynä tämä tarkoittaa kognitiivista ajattelumallin eroa ”kettujen” ja ”siilien” välillä. Ketuilla on eri strategia erilaisiin ongelmiin, kun siilit taas keskittyvät isoon ja kuvaan ja erilaisten ongelmia ratkaisuun vankkumattomasti isoon kuvaan ja ydinosaamiseensa nojaten.

Haluamme tarjoilla sinulle neljä yksinkertaista siilimäistä asiaa pohdittavaksi, jotka käynnistävät matkasi hyvästä parhaaksi:

1) Selvitä, missä olet maailman paras
a. Aloita riittävän pienestä selvittämällä, missä olet ”oman maailmasi” paras osaaja. Ehkä olet Tampereen Hervannan paras ilmakuvaaja? Tai vaikkapa Porin Kirjurinluodon paras taivaanrannanmaalari vesiväritekniikalla?
b. Tee joka päivä töitä, jotta olisit edellistä päivää parempi siinä, mitä teet.
Käytä intohimoasi hyväksesi ja pistä kaikki tarmosi peliin.

2) Etsi toimiva bisnesmalli
a. Jos aiot tehdä bisnestä siitä, missä olet päättänyt olla maailman paras, tulee sinun löytää tapa ansaita. Käy läpi erilaisia ansaintastrategioita. ja silloin tällöin voi käydä niin, että malli ansaita löytyy helpommin kuin luuletkaan
b. On kuitenkin mahdollista, että intohimosi kohde, jossa siis olet päättänyt olla maailman paras ei tarjoa sinulle helppoja malleja ansaita sillä elantoasi. Toimiva bisnesmalli harvoin onkaan tahdonvoimasta kiinni – asiakkaita joko on tai ei. Jos
tuskailet asiakkaiden hankinnan kanssa, käy läpi intohimosi kohdetta, ideoitasi ja vahvuuksiasi uudestaan ja uudestaan eri kulmista läpi löytääksesi osaamisellesi ostajia. Sen löytäessäsi, tarjoa ostajille ratkaisu, jota he tarvitsevat.

3) Varmista, että intohimosi liekit saavat riittävästi polttoainetta
a. Onnistuaksesi sinun täytyy olla periksiantamaton. Sinun täytyy päästä aitojen yli ja välillä se tulee tekemään kipeää. Joudut todennäköisesti luopumaan jostakin, etenkin muutosmatkan alkutaipaleella. Etkä tule ikinä onnistumaan, mikäli intohimosi liekit eivät jatkuvasti saa lisää polttoainetta leimutakseen kirkkaina.
b. Sinun täytyy löytää intohimosi kohteesta jotain, mikä saa sinut rakastumaan siihen joka päivä uudestaan. Vain tällöin sinulla riittää menovettä muutostaipaleelle. Kolme yllämainittua kohtaa on mukailtu Jim Collinsin kirjasta ”Hyvästä paras” ja ovat kirjan kolme tärkeintä nostoa muutosmatkassa onnistumiseksi.

Tarkkasilmäisimmät huomasivat todennäköisesti, että mainitsimme aiemmin neljä steppiä. Joten tässä vielä Tony Hsiehin ”Delivering Happiness” -kirjasta yksi bonusajatus matkaasi tukemaan:

”Sinun täytyy rakastaa bisnestäsi enemmän kuin omaa egoasi”

Parhaiden yritysten johtajat, yleensä ilman poikkeuksia, ovat vaatimattomia omasta roolistaan menestyksessä. Ollen samalla intohimoisia yrityksensä onnistumisen suhteen. Älä siis lähde bisnekseen, jos silmissäsi tärkeimpänä kiiluu Maserati ja puutalo
Pispalanharjulla tai etsit keinoja pönkittää omaa egoasi. Et todennäköisesti tule onnistumaan.

Tarina on toinen, mikäli olet hulluna rakastunut tuotteeseen tai ratkaisuun, jota olet luomassa, markkinaan jota olet palvelemassa tai muutokseen, jota olet maailmaan tuomassa.

Ole siis rehellinen, nöyrä ja avoin itsellesi. Näin sinäkin muutut ”From Good to Best” -hengessä ja mahdollistat oman matkasi hyvästä parhaaksi!

PS. Lauantaina 2.5.2020 tulemme somessa julkaisemaan teeman mukaisen haastattelun, josta tulet bongaamaan yhtymäkohtia tähän kirjoitukseen. Stay tuned!!

KISKO Facebookissa

KISKO Instagramissa