Some-Markuksen somebrändäystarina

Some-Markus

Ensin tuli 2000- luvun alun jälkeen IRC-Galleria, Kuvake, Messenger ja muut samantyyliset sosiaalisen median ensiaskeleet, joissa yhdistettiin ajatus kanavista, kuvista, keskusteluista, chateista ja fanialueista.

Ensikertaa käyttäjä pystyi aidosti viestimään itsestään ja kiinnostuksen kohteistaan. Tosin kuvat piti - ihan for real - haluta tosissaan siirtää digikameran kautta piuhalla tietokoneelle. Se oli aina kohokohta.

Sosiaalisen median tulo on edennyt näistä päivistä lähtien räjähdysmäisellä nopeudella. IRC-Gallerian jälkeen taisin muistaakseni olla 17 tienoilla, kun liityin Facebookiin. Silloin muistan sen olevan enemmän ihmisten seuraamista varten ilman algoritmeja tai mainossisältöä.

Hiukan yli 20-vuotiaana hankin ensimmäisen älypuhelimen, jossa oli jonkinlaiset applikaatiomahdollisuudet. Näinä aikoina esim. Facebook oli pitkälti vain pari kertaa päivässä töiden jälkeen PC:llä selattava kanava.

Pian perustin oman yrityksen ja aloin harrastaa politiikkaa. Facebook oli minulle väline tuoda omia ajatuksia esiin ja aloin 2012 hyödyntämään sitä entistä enemmän omien mielipiteiden viestintään. Instagramia en aluksi ymmärtänyt alkuunkaan ja se tuntui olevan enemmän tyttöjen juttu. Pikkuhiljaa kuitenkin innostuin siitä ja perustin tilin vuonna 2014. Samoihin aikoihin perustin Linkedin-tilin ja Twitter-tunnuksen.

Aikaisemmin käyttö yleisestikin ja itsellä rajoittui kaikissa kanavissa passiiviseen käyttöön, mutta myöhemmin niistä tuli minulle keino tuoda esiin ajatuksiani, osaamista, mielipiteitä, arkeani ja elämääni. Ensimmäisen kerran aloin kehittää henkilöbrändiäni jo 2013, kun perustin oman kuntoblogin. Tämän jälkeen jokaisesta somekanavasta on muokkatunut oma kanavansa erilaiselle sisällölle tuoda esiin blogimuotoisesti: työtä, liikuntaa, mielipiteitä, arvoja ja muuta elämää.

Facebook on minulle suurin kanava. Tykkään ja kommentoin ihmisten fiiliksiä. Parissa ryhmässä olen mukana tuomassa ammatillista lisäarvoa. Jaan myös paljon työhön liittyvää arkea ja videopäiväkirjoja. Facebook soveltuu myös syventämään kumppanuuksia ja henkilökohtaisia suhteita. Yrityssivu on vain näyteikkuna ja niiden merkitys vähenee. Keskeinen huomio itselläni on, että Facebookissa vain harvat asiat ovat minulla yksityisiä, eli lähes kaikki päivitykset ovat avoimia kaikille.

LinkedIn on toiseksi tärkein kanava. Siellä seuraan henkilöitä, kirjoitan päivityksiä ja tuon enemmän ammatillista osaamista esiin, jonka toivon myös tuovan kauppaa liiketoiminnan puolelle. Algoritmi toimii täällä erilailla, sillä kun jotain peukuttaa se nousee myös kaverin kaverin fiideihin ja sieltä edelleen. Algoritmi on ketjumainen ja pyörii lumipallomaisesti. Siinä missä Facebookissa on mahdollisuus tuoda omaa luonnettaan esiin omassa kuplassa, tarjoaa LinkedIn mahdollisuuden tehdä sen valtakunnallisesti.

Instagram on keino tuoda visuaalisesti omaa arkea ja persoonaa esille. Otan aktiivisesti itsestäni kuvia ja julkaisen ne Instagramissa joko normaalina Quotes-tyyppisenä tai normaalina kuvana. Julkaisen päivittäin Stories-osastolla videota päivästäni. Haluan tässä kanavassa tuoda esiin positiivista ja tekevää elämänasennetta.

Twitter on minulle toistaiseksi vain keino seurata keskustelua, mutta se olisi oiva keino syventää ammatillista verkostoa ja tehdä jopa social sellingiä. Snapchat jäi ajanpuutteen vuoksi marginaaliin, mutta siellä on muutamia hyviä seurattavia.

Tuoreimpana tulokkaana aloitan viimein Youtube-kanavan. Sen tarkoitus on tuoda oma persoona esiin ja tuottaa ihmisille hyödyllistö tietoa. Katsotaan miten käy!

Keskeistä on kuitenkin se, että some ei ole minulle työtä vaan osa arkea ja elämää. Siitä on tullut keino vlogata/blogata omaa persoonaansa ja elämänarvoja ulospäin. Tällä on ollut myös keskeinen vaikutus työelämässä ja olen onnistunut tuomaan omia vahvuuksiani esiin. Niitä ovat yrittäjämäinen elämänasenne, luotettavuus ja avoimuus sekä auttamisen halu.

Haluan kannustaa kaikkia kehittämään omaa somepreesenssiä, koska työn ja itsensä kehittämisen kannalta sillä on ollut merkittäviä positiivisia vaikutuksia.

Markus Koskinen / Yhdistyslohko VP LOM
Tammerkosken nuorkauppakamarin hallituksen jäsen 2018 

#jcitammerkoski #ceemaista #metammerkoski

Kiinnostaako aihe sinua? Seuraa Tammerkosken Nuorkauppakamaria Facebookissa