Pääkoppa kuntoon ja stressikupla puhki

Pääkoppa kuntoon ja stressikupla puhki

Tunnistatko sen tunteen, kun to do -lista pitenee, tekemättömien töiden joukko pyörii jatkuvasti takaraivossa, ja tunnet itsesi saamattomaksi ja laiskaksi, kun et kykene ryhtymään toimiin listan lyhentämiseksi? Saamattomuus ahdistaa, mutta aivot ovat tyhjäkäynnillä, muisti pätkii, ei tule uusia ideoita eikä ole energiaa asioiden hoitamiseen. Kärpäsistä syntyy härkäsiä. Niinpä, allekirjoittanut ainakin tunnistaa ja tunnustaa kokeneensa samaa. Varmasti tunne on tuttu varsin monelle nykypäivän epävarmassa ja alati muuttuvassa maailmassa elävälle ja työskentelevälle. Mutta apua on tarjolla, ja sitä saa, kunhan vain on valmis vastaanottamaan.

Tammerkosken Nuorkauppakamarin #SkillsUp: StressedOut -illassa Scandic Hotel Stationissa 15.3. pääsimme kuulemaan Vincitin Petri Suhosen omakohtaisen selviytymistarinan (https://www.vincit.fi/blog/tyon-mielivaltainen-mielettomyys/) modernin työn mielivaltaisesta mielettömyydestä Euroopan parhaassa työpaikassa, ja hänen matkastaan supersuorittamisesta saamattomuuteen.

Petrin kokemuksen mukaan työkykyinen voi olla vasta, kun oppii kuuntelemaan itseään ja luottamaan itseensä. Työkyky nimittäin syntyy psyykkisestä, fyysisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista. Sen perustana on terve minäkuva: pääkopan pitää olla kunnossa.

Tämän päivän (ja tulevaisuuden) työelämässä tarvitaan entistä enemmän itsensä johtamisen taitoja. Kukaan ei välttämättä sano sinulle, mitä pitäisi tehdä, aseta sinulle tavoitteita tai anna palautetta suoriutumisestasi. Myös itseohjautuvassa ympäristössä työkaveria/yhteistyökumppania kannattaa tukea, kannustaa ja muistaa kysyä mitä hänelle kuuluu. Jos olet vähänkään perfektionisti, saatat vähätellä suoriutumistasi rankallakin kädellä. Itseohjautuvassa ympäristössä toimintaa kannattaakin yhdessä (tai vaikka asiakkaan kanssa) reflektoida ja arvioida, ettei kokemus jäisi pelkästään kenenkään oman näkökulman kapeaksi kuvaksi.

Petrin puheenvuoron jälkeen kuulimme omien sanojensa mukaan toipuvan supersuorittajan ja stressaajan, stressivalmentaja Miia Huitin selviytymistarinan ja saimme häneltä tietoa stressistä sekä hyviä vinkkejä epäterveellisen stressin selättämiseen. Miian mukaan pitkittynyt stressi lamauttaa immuunipuolustuksemme toiminnan aiheuttaen jopa 95 % kaikista sairauksistamme. Stressiä ei siis kannata ohittaa olankohautuksella.

Miian mukaan tunnereaktiomme, ajatusmallimme ja uskomuksemme ovat suurimmat stressinaiheuttajamme. Ja kuka muukaan kuin jokainen itse, voi omiin ajatuksiinsa, uskomuksiinsa ja suhtautumistapoihinsa vaikuttaa. Stressikuplan puhkeamista voi avittaa tunnistamalla ne tunteet ja uskomukset, jotka ohjaavat ajatuksia ja aiheuttavat stressiä.

Illan aikana kokeilimme Miian opastuksella hänen Stressikupla-kirjastaan ja -sivustoltaan http://www.stressikupla.fi/ löytyvää kuuden minuutin harjoitusta. Olen jatkanut harjoituksen tekemistä - en ihan päivittäin - mutta silloin tällöin, ja täytyy sanoa, että se tuntuu auttavan. Varsinkin iltaisin tehtynä stressaavien ajatusten edestakainen suhaaminen hiljentyy harjoituksen avulla paremmin. Miia suositteli myös kuuntelemaan 528 Hz musiikkia, joka laskee stressiä. Tämäkin neuvo on jäänyt minulle käyttöön. Taajuudella todellakin on väliä.

Miten sitä onkaan niin usein kovin armoton itseään kohtaan? Vaikka jokainen itse on oman elämänsä arvokkain “työkalu”, tuleeko itseään kuitenkaan huollettua tarpeeksi, jotta olisi hyvässä terässä? Muistetaanhan olla myötätuntoisia itseämme ja toisiamme kohtaan, sillä myötätuntokin laskee stressiä. Stressi on tarttuvaa sorttia, joten kun voimme itse paremmin, vaikutamme myös läheisiimme positiivisemmin.

Keveämpää kevättä toivottaa,

Kuva: Studio Torkkeli

Maria Ruokonen, Tiedotustiimi